Om sunt şi trăiesc
Mi-am găsit a mea menire
Şi de-aia grădinăresc.

miercuri, 9 mai 2012

In gradina plutesc sentimente ,episodul trei

Imaginea 1
De fiecare data cand ma aflu in gradina sunt invaluit de diverse sentimente. Cand ma apropii de un anumit loc, simt si sunt simtit de catre plantele care sunt prezente in acel coltisor. Sa va dau un exemplu: cand am pus samanta de morcovi in pamant acum ceva timp, mi-am amintit o cartulie, de cand eram copil, cu iepurasi care lucrau prin gradina lor, se bucurau udand si vazand morcovii lor cum se fac tot mai mari pe zi trece... Carticica era si foarte colorata cu desene care amplificau si mai mult veselia si rasul fermecator al iepurasilor care zburdau de colo-colo cu galetusa cu apa necesara pamantului. La varsta respectiva am fost captat oarecum de magia acelei carti si mi-a ramas in suflet voiciunea cu care iepurasii faceau dint-un lucru care, unora le pare complicat si foarte epuizant, un lucru simplu... era de fapt o joaca.

Acest sentiment al copilariei ma cuprinde de fiecare data cand sunt prezent in preajma morcovilor. Am si un alt sentiment mai putin placut care ma cuprinde atunci cand sunt in locul in care din toamna am pus o planta de rozmarin in pamant si nu a reusit sa supravietuiasca gerului iernii. Stiu de ce nu a supravietuit si stiu si de ce ma trec acei fiori reci de fiecare data cand ma aflu in locul in care el a fost. Nu a supravietuit pentru ca am vrut eu din toata nebunia mea ca el sa fie acolo, desi alte forte exterioare vazute si nevazute au spus nu: "este inca tanar si lasa-l pana anul viitor". Dar eu, nu, lasa-l aici! Si asta l-a costat pieirea si pe mine inmagazinarea acelui sentiment nu foarte placut. Acum in locul lui sunt morcovi care spala cumva acel sentiment rece, transformandu-l intr-unul mai placut, cu iepurasi care radeau in hohote udand morcovii.

Imaginea 2
In imaginea 2 se vede constructia ciudata care vrea sa fie o spirala cu ierburi aromate. Deocamdata este cam golasa pentru ca cimbrul este inca mic, busuiocul numai ce a rasarit. Magheranul inca astept sa iasa, iar roinita, nepeta si tarhonul cred ca nu vor mai iesi. Eu astept. O planta de tarhon mai am undeva langa macris, insa roinita si nepeta... am rabdare. Se vede in imaginea alaturata, in susul spiralei un manunchi de isop pe care l-am mutat recend de langa tarhon si din macris pentru ca am observat ca stagna acolo, ceva nu-i placea. Sper ca noul lui loc sa-i fie pe plac. In nord-vest am ceapa din arpagic, in vest si sud vest este coriandru printre galbenele, cateva fire de marar, un fir de castravete, vreo 3 fire de porumb care acum rasar si salata verde iataliana. Am mai pus tot aici si anason, insa nu-mi dau seama daca a rasarit vre-un fir. In sud am musetel, marar si salata verde. Am pus si condurasi, dar nu au iesit. Probabil voi pune altii din alt loc unde au iesit prea desi.

Insa sa nu trec peste Imaginea 1, care continua cumva traseul din postarea de ieri. Incep din dreapta spre stanga: ceapa din arpagic, ridichi negre, musetel, sfecla rosie, salata iceberg, ridichi albe timpurii, salata italiana, galbenele, craite, un fir de floarea soarelui si bineinteles morcovii care alchimizeaza energia rozmarinului. Din cate i-mi amintesc, zilele trecute cred ca am pus si cateva boabe de porumb dulce pe ici pe colo.

Mai sus am un strat pe care au iesit mai multe plante printre care: pastarnac, leustean, castarveti, usturoi pus din toamna, loboda si - ceapa rosie, ceapa alba, ceapa verde si praz - puse din seminte; am avut de jur-imprejurul stratului spanac pe care l-am cules saptamana trecuta si l-am mancat. Au mai ramas cateva plantute din care voi recolta samanta. Am omis sa fac o poza stratului, insa promit ca voi reveni cu o poza si voi detalia si felul in care l-am creat si ce materiale se afla ingropate sub el.

Imaginea 3
In partea de sus a Imaginii 1, se afla acest cerc (mai de aproape in imaginea 3), care initial a fost insamantat cu plante perene (flori si ierburi aromate), nu am avut succes insa. Acum insa l-am reinsamantat cu busuioc, maghiran, bame, scortonera, nepeta, ceapa de frunze, alyssum si mai sunt plante care au rasarit din semintele cazute in toamna sau cele iesite de la sine, cum ar fi niste urzici moarte, papadie, coada soricelului...  Parii aceia din fundal i-am pus pentru fasolea cataratoare, vreo 4 tipuri de fasole cataratoare.

Sa va mai spun despre spirala din imaginea 2. A fost construita din mijloc spre exterior in ordinea acelor de ceasornic, desi din cate am citit si am vazut ea ar avea o curgere inversa acelor de ceasornic. Ca orientare este buna si plantele le-am pus conform teoriei si practicii:  in varf cele care iubesc caldura , iar la baza cele care merg bine si la umbra sau soare partial: coriandru, anason, ceapa. Iar pamantul pus in spirala este un amestec de paie cu gunoi de grajd de la un vecin, nisip si pamant din gradina.

Imaginea 4
Si acum, la final mai las o poza cu gradina, pe care o voi comenta mai pe larg in episoadele viitoare. Pe curand!

Un comentariu:

  1. Frmuoasa gradina ta, la fel si expunerea...asteptam cu nerbadare continuarea:)

    RăspundețiȘtergere